Hogyan eddzük a lemaradt testrészünkre?

Szerző enproteinem admin 2019. 05. 26. 0 Hozzászólás

Szinte mindennapos kérdés a következő: az egyik oldali karom, vállam, combom gyengébb, vékonyabb – hogyan tudnám felhozni a lemaradásban? Nos, erre adunk pár tippet.

Azt tudnod kell, hogy a tested a mindennapi életviteled miatt egyáltalán nem lesz szimmetrikus, és ha olyan sportot űzöl, ami egyoldali terhelést (például tenisz), akkor az gyakran rá is erősít a két oldal között erőkülönbségekre. De mit tehetünk, ha az edzésen bizony jó pár ismétléssel gyengébb az egyik felünk?

Egykezes súlyzók használata

Ha eddig nem tetted volna, akkor kezd el beilleszteni az edzésébe minél több kézisúlyzós/egykezes gyakorlatokat, illetve az alsó test esetén az egy lábbal végezhető feladatokat (például lábtoló egy lábbal, kitörések, merev lábas felhúzás egy lábbal, stb.) Ugye ezeknek a gyakorlatoknak az lesz az előnye, hogy az erősebb oldal nem tudja a terhelést levenni a gyengébbik oldal izomcsoportjáról, így idővel fel fog erősödni.

Extra lassú ismétlések a lemaradt oldalra

Ha nagyon nagy az eltérés a két oldal között, akkor egyesek még be szoktak vetni egy-két extra sorozatot a végére. Ha nagyon meg akarod dolgoztatni a lemaradt oldalt, akkor kifejezetten lassan végrehajtott ismétléseket végezz pluszban – ez akkora fejlődési ingert ad, hogy a lemaradt izomcsoport biztosan pozitívan fog reagálni az új ingerre!

Melyik oldallal kezdjük a gyakorlatot? Nem, NEM a gyengébbel! De miért?!

Általában az a megszokott, hogy a gyengébbik oldallal kezdjük a gyakorlatot, és ehhez mérten illesztjük az erősebbik oldalhoz az ismétlésszámot. Az tény, hogy ez segíthet kiegyensúlyozni a két oldal közötti erőkülönbséget, viszont így az erősebbik oldal nem kapja meg a számára szükséges terhelést, pedig lenne nagyobb igénybevételre is kapacitása.

Tehát egy lehetséges megoldás: elsőként az erősebbik oldaladdal kezd a gyakorlatot! Végezz annyi ismétlést, amennyit tudsz, majd oldalcsere. Valószínűsíthetően a gyengébb oldaladdal nem fogod tudni ezt az ismétlésszámot egyhuzamban lenyomni, de nem baj. Csinálj annyi ismétlést, amennyi még szabályosan megy, majd tarts egy rövid, 10 másodperces szünetet. Vegyél néhány mély levegőt, majd folytasd az ismétléseket egészen addig, amíg el nem érted az erősebb oldal teljesítményét – majd vidd tovább a sorozatot, azon is túl, és fejeld meg 2-3 plusz ismétléssel a pihenőért cserébe!

Végül! Hol a hiba a mindennapi életben?

Sokszor nem is akármiért alakul ki asszimetria. Amikor állsz, olyanvagy kissé, mint egy flamingó, és csak egyik oldal terheled a lábad? Ha cipekedsz, mindig egy bizonyos oldalon viszed a motyód? Olyan a munkád, más sportod, hogy egyik oldalad terheled? Ez nemcsak esztétikai hiba lesz, és nemcsak azért lesz probléma mert egyik oldalad kevesebb súlyt bír a teremben… az asszimetria az tested egész működésének nem lesz kedvező, ami miatt folyton az egyik oldal lesz terhelve – így ott gyakran fognak ízületi fájdalmak vagy más problémák keletkezni a túlterheléstől.

Szóval mind a teremben, mint azon túl törekedj az egyensúlyra!

Leave a Comment