Ketogén diéta – megéri Neked?

Szerző enproteinem admin 2019. 02. 25. 0 Hozzászólás

A ketogén életmódnak világszerte egyre több követője van. Méltán népszerű, mivel nem kell koplalni, nem kell a zsíros finomságokról lemondani – ellenben gyors és látványos eredményeket érhetünk el. De vajon mindenkinél működik?

Mi is az a ketogén diéta?

A diéta lényege, hogy a napi kalóriaszükséglet figyelembevétele mellet a bevitt makrotápanyagok aránya úgy tevődik össze, hogy 5 % szénhidrát, 20 % fehérje és 75% zsír.

Vagyis magas zsírbevitel mellett jelentősen lecsökkentjük a szénhidrátot,. A drasztikus szénhidrát csökkentés oka, hogy a szervezetet rákényszerítsük, hogy zsírból nyerje az energiát.

Amikor napi szintem fogyasztunk szénhidrátokat, akkor a testünk a működéséhez szükséges energiát a szénhidrátból nyert glükózból fedezi. Ha minimalizáljuk a szénhidrátot, akkor más energiaforrás után kell néznie, így előveszi a zsírokat, mert azt is szuperül tudja hasznosítani. A zsírbontás során a májban többek között ketonsejtek keletkeznek, ezt hívjuk ketózisnak, és ezt az állapotot kell elérnünk, hogy élvezhessük a diéta áldásos hatásait – vagyis legfőképp a zsírraktárak felszámolását.

Kiknek való a ketogén étrend?

  • azoknak akik jelentős súlyfelesleggel küzdenek: a diéta tartása tökéletes a súlyvesztésre, hiszen betartásával erősen csökken a bevitt kalóriák mennyisége, koplalás nálkül
  • elméletben segíthet a kettes típusú cukorbetegség kezelésében, tehát orvosi konzultáció mellett ilyen esetben is érdemes belevágni
  • azt is kimutatták, hogy a ketogén diéta hatékony bizonyos neurológiai problémák kezelésében, mint az Alzheimer-kór, a Parkinson-kór, az epilepszia, valamint az agysérülések. (Ennek fő oka, hogy a magas zsírtartalmú étrend nagy mennyiségben tartalmaz egészséges zsírokat, ezek pedig táplálják az agyat és támogatják annak működését.)
  • a diéta már rövidtávú alkalmazása és betartása segíti a jó táplálkozási szokások kialakulását, ami hosszútávon a testúlyod és az egészséged megőrzése miatt kiemelkedő
  • ajánljuk azoknak, akik nehezen tudnak lemondani a zsíros finomságokról: zsírosabb húsok, sajtok, olajos magvak kedvelőinek a kánaán lesz
  • akik nem sportolnak, vagy csak maximum közepes intenzitáú mozgásformákat preferálnak

Kiknek nem való a ketogén diéta?

  • akinek nagyon kis felesleg van hátra
  • aki intenzív edzést végez – többnyire állóképességi edzésekről vagy kifejezetten hosszú edzésekről van szó – mivel itt a szénhidrát hiánya súlyos nehézségeket okozhat.
  • aki rosszul emészti a zsírokat
  • aki tésztafüggő – neki nehéz lesz tartani az étrendet
  • szoptatás alatt, terhesség idején sem ajánlott
  • aki nem tartja a napi kalórialimitet, csak a makrók arányát figyeli az könnyen elhízhat. A zsír a legmagasabb kalóriatartalmú tápanyagunk, így relatív kicsinek tűnő mennyiség is lehet nagyon sok kalória!

Hasznos kiegészítők a ketogén programhoz!

Kezdetekben nehéz lehet a szénhidrátokról való lemondás addig, amíg a tested át nem áll a ketózis állapotába. Ahhoz, hogy az elején is könnyedén bírd energiával, érdemes energizálókat, aminosavak használnod – illetve a zsírbevitelt nagyon finom módon a mogyoróvajjal is megoldhatod!

Leave a Comment