Ismerd meg a növényi fehérjéket II. !

Szerző enproteinem admin 2018. 01. 19. 0 Hozzászólás

Nem mindig a tejsavó a befutó?! Avagy: a növényi fehérjék előnyei számodra!

 

A táplálékkiegészítők képzeletbeli trónján bizony a tejsavó protein ül: szinte mindenki egyszer leemelt már egy ilyet a polcról, aki valaha is protein vásárlásra adta fejét. Azonban! Nem mindig és nem mindenkinek a tejsavó a legjobb választás, és bizony van az úgy, hogy inkább a növényi fehérjék felé kéne fordulni! Nézzük meg, milyen előnyei vannak az állati eredetűvel szemben!

 

Puffadsz, fáj a hasad vagy épp pattanások lepik el az arcod a tejsavótól?

 

A tejsavó fehérje, ahogy azt a neve is elárulja, nem más, mint tejtermék. Az egyik fő probléma, hogy az emberek jó része többé-kevésbé érzékeny a laktózra, vagy tejfehérjére – így a tejsavó számukra egy zsákutca, hiszen az adott allergén jelen van benne. Az ilyen esetekben felfúvódás, hasmenés és hasi görcsök is jelentkezhetnek, de a hányinger és a kiütések is jellemző, kellemetlen tünet lehet.

 

A laktózérzékenység egy a tejben megtalálható cukorféle lebontásának képtelensége. Az ok pedig a laktáz enzim hiánya vagy alacsony szintje a szervezetben. Emésztése a vékonybélben történik, ahol a laktózt a laktáz enzim egyszerű cukorrá lebontja. A kutatók szerint a laktáz enzim hosszú evolúciós folyamat részeként alakult ki az emberi szervezetben, amely többségében az Európai népcsoportoknál jellemző. Az Ázsiai népcsoportok 90% laktózérzékeny.  

 

Ezen túl, még ha nincs is intoleranciád komolyabban, akkor is az állati fehérjék felszívódása bizony nem olyan jó, ezért gyakran tapasztalhatjuk a puffasztó diszkomfort érzést a hasunkban – ha gyakran és nagy mennyiségeket fogyasztunk… mint például a sportolói étrend esetén.

 

A megoldás itt is kézenfekvő: az állati eredetű fehérjék lecserélése növényi fehérjékre. A növényi fehérjék nem tartalmaznak tejszármazékokat, így a fenti diszkomfort érzéseket kivédhetjük. Másfelől a növényi fehérjék a tejsavóval ellentétben rostban gazdagok – így az emésztőrendszerünket is támogatják! Kiváló aminosav profillal rendelkeznek, és a jobb felszívódás miatt sokaknál hatékonyabb eredményeket mutatott ha növényi fehérjéket (is) vittek az étrendbe!

 

Vega sportoló vagyok… mi a helyzet velem?

 

Akik bármely megfontolásból kerülik az állati eredetű termékeket, azok is nyilván a növényi fehérjét fogják előnybe részesíteni.

 

A vega sportolói életmódot sok vita övezi, és bizony joggal merülhet fel a kérdés: vajon van-e remény a számukra az izomépítés és a teljesítményfokozás hatékony mezejére lépni?

 

Nos! Bár sokan nem tudják, de a növényi fehérjék is tartalmazzak a teljes körű esszenciális aminosavakat – így izomépítésre, szálkásításra is kiválóan használhatóak. Sok kutatás és a tapasztalat is mutatja, hogy vega étrenddel, növényi fehérjékkel is működik az izomépítés vagy épp a fogyás!

 

Fontos tudni, hogy a vega étrend egyik buktatója az, hogy ha teljesíteni akarod a napi makrotápanyag elvárásokat, akkor bizony nehéz zsírmentesnek maradni, hiszen a növényi fehérjebevitel mellékesen sok keményítős szénhidráttal is együtt járhat. Akivel kiszúrt a sors, és hízásra hajlamos genetikája miatt könnyen puding állagúvá válik, annak nagy kihívás lesz vega étrendből egy jó testkompozíciót kialakítani. Itt jönnek képbe a növényi fehérjék! Ezek roppant magas – akár 90 %-os !!! – fehérje tartalmukkal megkönnyítik a magas fehérjebevitelű diéta kivitelezését!

 

Többféle felhasználás – avagy többet tud a proteined, mint egy edzés utáni turmix!

 

A növényi fehérjék érdeme, a nap bármely szakaszában fogyaszthatóak, hiszen nemcsak edzés után állják meg a helyüket! Akár reggelire, akár étkezések kiváltására is tökéletesek! Érdekességük, hogy a neten egyre jobban terjedő proteines süti receptekhez is remekül használhatóak – személyes tapasztalat, hogy jobban, mint a szárító hatású tejsavó… - mivel állagukkal jobban hasonlítanak a lisztre… így protein palacsinta, protein muffin vagy bármilyen proteines süti kiváló alapanyaga!

 

Adalékanyagok minimalizálva!

 

A legtöbb növényi fehérjét már úgy gyártanak, hogy minimalizálják az adalékanyagokat, mesterséges édesítőket és allergén összetevőket. Egy jó minőségű rizsprotein például teljesen szója, tej, glutén mentes, természetesen édesített – így akár kismamák is bátran fogyaszthatják!

Leave a Comment